איך להוריד רכב מהכביש?

כשהרכב שלכם מתיישן ואתם "מבלים" איתו במוסך יותר מאשר אתם נמצאים בכל מקום אחר, או, לחילופין, במקרים של מעורבות בתאונה רצינית שגרמה להרס הרכב (טוטאל לוס) – יתכן מאד שהרכב שבבעלותכם אינו כשיר יותר לנסיעה, ומשמעות הדבר היא שתיאלצו להוריד אותו, מטעמי בטיחות, מהכביש.

סיבות להורדת רכב מהכביש

ישנן שתי סיבות עיקריות הדורשות את השבתת הרכב (או, בלשון הקהל הרחב "הורדת" הרכב מהכביש) – רכבים ישנים שהפכו (בשל גילם) ללא כשירים לשימוש, או, לחילופין רכבים, שללא קשר לגילם, שהיו מעורבים בתאונה קשה ומצבם, כתוצאה מכך, אינו מאפשר את המשך השימוש השוטף בהם.

רכבים ישנים שאינם כשירים לשימוש – רכב ישן עלול להוות סכנה בטיחותית, הן לנוהג ולנוסעים בו והן לכלל משתמשי הדרך. במקרים שרכב מגיע למצב זה, מומלץ מאד, עם כל הצער הכרוך בדבר לפעמים, להוריד אותו בצורה יזומה מהכביש, ל פ נ י התרחשות האסון.

רכבים שעברו תאונות קשות – סיבה נוספת להורדת רכבים מהכביש היא מעורבות בתאונה קשה המביאה את הרכב למצב המכונה טוטאל לוס (Total Lose). במקרים כאלה, למעשה, אין לכם יותר מידי ברירה – הרכב אינו כשיר יותר לשימוש, והאפשרות היחידה שיש לכם היא להוריד את הרכב מהכביש בצורה יזומה ומסודרת.

מה צריך כדי להוריד רכב מהכביש?

על מנת להוריד רכב מהכביש, נדרשים השלבים הבאים:

  1. ביטול רישוי רכב

השלב הראשון להורדת רכב מהכביש תהיה עדכון משרד הרישוי וביטול רישוי הרכב. הדבר עשוי להתבצע, בין אם בהגעה פיזית של בעל הרכב לסניף משרד הרישוי ובין אם במילוי הטופס המקוון המיועד לביטול רישום רכב על ידי בעלי הרכב.

חשוב שבעל הרכב יגיע בעצמו או יבצע בעצמו את ביטול הרישום בטופס המקוון, משום שהפעולות הנ"ל דורשות אימות אישי של בעלי הרכב. בנוסף, חשוב להיות מצוידים בתעודת הזהות שלכם, בעלי הרכב, ובתעודת הרישוי של הרכב.

במידה ורישיון הרכב אינו בתוקף, בעלי הרכב יידרשו לשלם את חלקה היחסי (מיום סיום תוקף הרישוי ועד לתאריך ההגעה למשרד הרישוי לצורך ההורדה מהכביש של הרכב) של אגרת הרישוי של הרכב.

  • העברה לגריטה או פירוק

בשלב זה, הרכב שיוצא מכלל שימוש יועבר לגריטה, או לסוחרי / מגרשי רכב המתמחים בקניית רכבים שמיועדים לפירוק. חשוב לזכור, כי מהרגע שהרכב הושבת באמצעות ביטול הרישוי שלו, לא ניתן לעשות בו כל שימוש, כך שהוא אינו רשאי לנסוע על כביש. משמעות הדבר, מבחינתכם, היא שבפניכם עומדות שתי אפשרויות פעולה. הראשונה בהן היא להשבית את הרכב (באמצעות ביטול הרישוי) ורק לאחר מכן למכור אותו (דבר שיחייב שירותי גרירה מהמקום בו נמצא הרכב אל הסוחר / מגרש הרכב), או, וזו האופציה היעילה יותר מבין השתיים, להעביר, בשלב הראשון, את הרכב למקום הרלוונטי, ורק אחר כך לבטל את הרישוי ולהשבית אותו (דבר שיחסוך לכם את כאבי הראש וההתעסקויות עם הגרירה, תיאום שלה ועלויות).

  • קבלת החזר יחסי של אגרת הרישוי

שלב זה אינו חובה, כמובן, אבל הוא אופציה. וזאת, מכיוון שבמקרים מסוימים, אגרת הרישוי שולמה לתקופה של שנה והרכב יורד מהכביש מספר חודשים לאחר חידוש הרישוי, נשארת לזכותכם יתרה המזכה אתכם בהחזר כספי של האגרה על יתרת התקופה המשולמת.

במקרה כזה, בכדי לקבל את ההחזר שלזכותכם, תצטרכו למלא את הטופס המתאים לכך שנמצא באתר משרד הרישוי או בסניף משרד הרישוי שאליו אתם מגיעים.

H2 – האם אפשר להוריד רכב מעוקל מהכביש

אי אפשר להוריד מהכביש רכבים שיש עליהם עיקולים, שעבודים, חובות או כל הגבלה אחרת. על בעלי הרכב להסיר את המגבלה החלה על ביצוע פעולות ברכב, ורק לאחר מכן להתחיל בהגשת הבקשה לביטול רישוי הרכב.

H2 – כמה עולה להוריד רכב מהכביש?

תהליך הורדת רכב מהכביש לכשעצמו הינו חינמי, אולם עלולות להיות לו עלויות נילוות חיצוניות, למשל הצורך בתשלום חוב אגרת הרישוי של הרכב, גרירת הרכב למגרש רכב (במידה ולא תכננתם מראש, וקודם השבתתם את הרכב ורק לאחר מכן מכרתם אותו לסוחר מכוניות) וכד'. גם כאן, בדומה לדברים אחרים, מידע ותכנון מוקדם יכולים לחסוך לכם כסף ובזבוז זמן!

Scroll to Top
דילוג לתוכן