כיסוי ביטוחי עקב מלחמה או פעולות איבה

בימים אלה, בהם המצב הביטחוני מורכב, מסובך ובלתי יציב, מתעוררות בקרב אנשים לא מעט שאלות הנוגעות לגבי גובה וסוג הכיסוי הביטוחי שלו זכאים מבוטחים מכח פוליסות הביטוח שרכשו, במקרים של נזקים שמקורם במלחמה או בפעולות טרור.

עובדתית (ולצערנו) אנחנו, תושבי מדינת ישראל, חשופים, כל העת, לאיומי טרור, ועננת מלחמה קרבה מרחפת מעל ראשנו באופן קבוע, מהרגע שהוקמה המדינה. אחת לתקופה מסוימת, מוצאים את עצמם התושבים (בעיקר באזורים מסוימים, אבל בעת מלחמה – תושבי כלל אזורי הארץ) כשהם נתונים תחת מתקפות רקטות וטילים המומטרים עליהם ומאיימים לפגוע, בהם וברכושם. בעיקר נתונים בסכנה זו תושבי הצפון ותושבי הנגב המערבי (עוטף עזה). על אף שהמדינה מודעת למצב הביטחוני הבלתי יציב והמורכב, ולמרות שהיא מספקת כיסוי ביטוחי מסוים לתושבי אזורים אלה, בפועל – המדובר בטיפה בים,  שכן, עצם קיומן של פעולות הטרור התדירות (שלא לדבר על סבבי הלחימה היזומים בעת מבצעים ומלחמות) יוצרים נזקים משמעותיים ששיקומם כרוך בהוצאות כבדות.

ביטוח נזקי מלחמה וטרור

בכדי לספק מענה מתאים לאזרחיה לעניין נזקי הרכוש שהינם תוצאה של פעולות טרור ו / או מלחמה, חוקקה המדינה בשנת 1961 את חוק רכוש וקרן פיצויים, התשכ"א – 1961, שמטרתו יצירת סוג מסוים של מעטפת ביטוחית כנגד נזקי מלחמה וטרור. חוק זה, על מגוון התקנות שבו, נחקק במטרה להבטיח קבלת פיצוי מהמדינה, במקרים בהם רכוש של תושב מדינת ישראל נפגע בגין פעולות הטרור (כהגדרתן על פי החוק) או במלחמות.

יחד עם זאת, ועל אף כוונתה הטובה של המדינה, הכיסוי הוא חלקי בלבד (ומתייחס רק לרכוש שנפגע), וכך גם הפיצוי – שאינו משקף את ערכו המלא של כלל הרכוש שניזוק, שלא לדבר על נזקים בקנה מידה רחב יותר, כדוגמת  אובדן הרווחים.

מאידך, גם בנוגע לפוליסות של חברות הביטוח השונות, מבוטחים רבים כלל אינם מודעים לעובדה כי חברות ביטוח מחריגות מפורשות את נזקי אירועי הטרור ונזקי מלחמה ממסגרת הפוליסות ה"רגילות" שלהן, הנוגעות לביטוחי דירה, ביטוחי עסק, ביטוחי הרכב וכן הלאה.

אם בעבר, ההתעמקות בפוליסות המורחבות הייתה עניינם של תושבי אזורים מסוימים בלבד, כיום, "בזכות" התקדמות טכנולוגיות הלוחמה השונות, לא רק תושבי ישובי קווי העימות נמצאים בסכנה לפגיעות ברכוש ובנפש, אלא גם ישובים המרוחקים ממקומות אלה.

פיצוי בגין נזק ישיר או עקיף

הנזקים האפשריים מתחלקים לשני סוגים – נזקים ישירים ונזקים עקיפים. הנזקים הישירים הם הנזקים שנגרמים לרכושו של אדם, למשל, כתוצאה של פגיעת טיל, פצצה או רסיס שלהם וכוללים אף את הנזקים הנוספים שנגרמו בשל פגיעה זו (למשל, אי היכולת לעשות שימוש למטרת רווח במבנה שנפגע / נהרס). לעומתם, הנזקים העקיפים יהיו נזקים הנגרמים בשל מצב מתמשך, לדוגמה, מלחמה. בנזקים העקיפים יכללו רכיבים כמו ירידה ברווחים בשל אובדן לקוחות, עובדים שנעדרים מעבודתם בשל המצב וכיו"ב. על פי החוק, כיום, רק עסקים הממוקמים בישובים המוגדרים כ"ישובי ספר" זכאים לפיצוי על נזקים השייכים לסוג השני.

גם בימי שלום, ועל אחת כמה וכמה בתקופות מתוחות הדומות לתקופה שבה אנחנו חיים ומתפקדים כיום, חשוב לברר, לבדוק ולהשוות בין פוליסות הביטוח של החברות השונות. על הצורך בהרחבת פוליסות הביטוח שלכם כך שהן תכלולנה ג ם את ההתייחסות הספציפית לעניין נזקי מלחמה ונזקי טרור – כיום, כבר אין ויכוח. השאלה היחידה שנותרה פתוחה, היא היכן איזו חברת ביטוח מציעה לכם את הכיסוי המקיף ביותר, וכאן – אנחנו נכנסים לתמונה!

Scroll to Top
דילוג לתוכן