נורבגיה, טרולטונגה

כיצד מתנהלים שירותי הבריאות בנורווגיה?

זה לא סוד שנורבגיה נחשבת לאחת המדינות המפותחות בעולם. ההוצאה המקומית על שירותי בריאות היא מהגבוהות שיש , אבל התושבים לא משלמים על זה כלום. אנחנו מזמינים אתכם להמשיך לקרוא ולגלות למה כדאי לכם להיות חולים בנורבגיה 🙂

חולים על נורבגיה

במסגרת המשטר הסוציו-דמוקרטי נורבגיה נוקטת בגישה של "מהעריסה עד הקבר". המשמעות היא שכל השירותים האזרחיים ניתנים חינם אין כסף ע"י הרשויות כולל חינוך, בריאות, רווחה ועוד בלי הבדל דת, גזע, מין, מצב חברתי או מיקום גאוגרפי.

אמנם הנורבגים משלמים על זה והרבה במסגרת המיסים, אבל התוצאות מדברות בעד עצמן. המחקרים מוכיחים שרק לכ-10% מהאנשים יש ביטוח בריאות פרטי.

אמנם לא בדקנו את הבריאות של הנורבגים, אבל הטבלה לא משקרת. האו"ם קבע בשנת 2000 שמערכת הבריאות הנורבגית נמצאת במקומות טובים במיוחד – מקום 11 בעולם מבחינת ביצועים ומקום ה-3 באירופה. איך הם עושים את זה? כנראה התשובה מתחילה מלמעלה. ולא, זה לא מה שאתם חושבים.

שרת הבריאות נגד הבריאות

אל תחשבו לרגע שהמדינה הנורבגית שולטת בחיי האנשים. בדיוק להיפך. ב-2019 למשל אמרה שרת הבריאות שתפקידה אינו להטיף לחיים בריאים. דבריה אמנם עוררו סערה, אבל מבחינתה האזרחים יכולים לאכול, לעשן ולשתות כאוות רצונם.

לדעתה הרגלי חיים הם בגדר בחירה אישית של כל אדם ואדם, כך שהיא לא רוצה להיות האחראית על המוסר הציבורי. היא אמנם מעשנת בעצמה, כך שאפשר להבין למה היא מתנגדת להרחבת האיסור על העישון במקומות ציבוריים (תחנות אוטובוס למשל).

מצד שני, היא כן רואה בעצמה צינור להעברת מסרים שיאפשרו להם לקבל החלטות רפואיות שקולות – מה שיתרום למצב בריאותם.

צריכים טיפול רפואי? תחכו

לצערנו לא הכל ורוד במערכת הבריאות הנורבגית. מכיוון שכל האזרחים זכאים לטיפולים רפואיים, זמני ההמתנה ארוכים במיוחד.

בשנת 2011 נורבגיה הוגדרה כאחת המדינות ב- OECD שבהם זמני ההמתנה היו הארוכים ביותר, הן עבור ניתוחים אלקטיביים והן עבור פגישות ייעוץ אצל רופאים מומחים. אמנם מאז המצב השתפר, אבל אתם ממש לא רוצים להיות אלו שבודקים את המצב.

באתר הבא תוכלו לקרוא עוד על נורבגיה.

Scroll to Top
דילוג לתוכן