woman, girl, beauty-1948939.jpg

קמתי עם צוואר תפוס – מה עושים?

אם עברתם גיל מסוים, סביר להניח שאתם מכירים את הסיטואציה – אתם הולכים לישון ערב אחד, הכל נראה לכם בסדר, אתם חשים לגמרי בטוב. אבל, למחרת בבוקר כשאתם מתעוררים, הצוואר שלכם הפך לנוקשה, אינכם מסוגלים לסובב את הראש ימינה או שמאלה, אינכם מסוגלים להניעו למעלה ולמטה, כל ניסיון להניע אותו מסתיים בכאב שגורם לכם להצטער על כך שבכלל ניסיתם. מכאן – הימים הקרובים עלולים להיות מסויטים למדי, שכן, לעיתים קרובות, כאבי צוואר מגיעים עם כאבים נוספים – בכתפיים, בשכמות, כאבי ראש / מיגרנות, ועוד שורה ארוכה למדי של מכאובים שמקשים עלינו מאד לתפקד. כאבי צוואר, או ליתר דיוק, כאבים בעורף, הם אחד מסוגי הכאבים הנפוצים ביותר שאיתם אנחנו מתמודדים. לעיתים, המדובר בכאב שהוא, אמנם, מגביל ולא נוח, אבל אין לו סיבה רצינית, במקרים האחרים – מאחורי אותו כאב צוואר ישנה בעיה רצינית יותר, בעיה שתהיו חייבים לאבחנה, לעלות על הגורם לה ולטפל בו.

מה הם כאבי צוואר ומה הם הגורמים האפשריים להופעתם?

הצוואר האנושי בנוי ומורכב ממספר מערכות שונות – מחוליות הצוואר שהן החוליות העליונות בעמוד השדרה (החוליות הצוואריות), מחוט השדרה שעובר במרכזן וממשיך במרכז החוליות כלפי מטה במורד הגב, ואנחנו מסוגלים להניע את הצוואר ימינה ושמאלה, למעלה ולמטה, בזכות שרירי הצוואר, הגידים והרצועות המחברים את תחתית הגולגולת שלנו ואת עצמות השכם. אין זה פלא, כי מאחר והמדובר באזור המכיל מכלול ומגוון רחב של מערכות שונות, בהחלט תיתכנה תקלות ובעיות שונות, הגורמות לכאבי הצוואר מהסוגים השונים. למשל, היות והצוואר ניחן בכושר תנועה, שלו אנחנו זקוקים בכדי שנוכל להזיז את ראשנו, תנועה רבה זו, לאורכן של השנים, עלולה להביא לגרימת בלאי, לשחיקה של חלקים שונים בצוואר ומכאן, גם להופעתם של כאבי צוואר. הכאבים במקרים הללו עלולים לנבוע, באופן ישיר, מהשינויים באופן וביכולת תנועתן של חוליות הצוואר, מלחץ המופעל על העצבים שעוברים בין החוליות, או, אפילו מלחץ המופעל על חוט השדרה (שכאמור, עובר במרכז החוליות ולאורך כל עמוד השדרה). עומסי-יתר המופעלים על חוליות הצוואר ושריריו בשל הצורך לשאת את הראש (שמשקלו הממוצע אצל אדם בוגר עשוי לנוע בין 4.5 קילו ל-5 קילו), בשעות הערות הרבות (בנהיגה, בישיבה מול המחשב ובכלל), עלול לגרום לסוג המוכר והשכיח ביותר של כאבי הצוואר – הכאבים שמקורם בשרירים ונגרמים בשל הצטברות חומצת החלב בהם – הצוואר התפוס. סוגי כאבי צוואר נוספים עלולים להיגרם בשל בעיות שונות המתעוררות בחוליות היוצרות את הצוואר או בדיסקים המפרידים ביניהן (המקבילה הצווארית לכאבי גב הנובעים מפריצת דיסק, בלט דיסק או בעיה אחרת של דיסקים בעמוד השדרה).

במקרים הנדירים יותר, כאבי הצוואר עלולים להעיד על קיומה של בעיה חמורה בה יש לטפל באופן מיידי. כך, לדוגמה, פגיעה (טראומתית או ויראלית) בחוט השדרה עלולה לגרום לשיתוק. ולכן, יש לפנות לטיפול רופא או להגיע לחדר מיון, אם אתם סובלים מתסמינים מדאיגים מסוימים, כדוגמת כאב צוואר עז, תחושות נימול בזרוע אחת (או בשתיהן), חולשה בכוחן של הזרועות (או של הרגליים) או אובדן השליטה על הסוגרים.

אבחון כאב בצוואר והטיפול בו

הרבים מאיתנו שכבר זכו בכבוד המפוקפק לפגוש את כאבי הצוואר שמקורם בשרירים (כאבי הצוואר התפוס) עשויים לבחור על ויתור ודילוג על השלב של הפניה לבדיקת הרופא ואבחנתו ולהחליט להסתפק במספר ימי מנוחה, באמבטיות חמות, בעיסוי האזור התפוס ובהמתנה עד שהכאב יחלוף מעצמו. כשהמדובר בתופעה החוזרת על עצמה בתדירות גבוהה, כשהכאבים עזים מהרגיל או שהתחושה שונה מזו שהכרתם בפעמים הקודמות כש"נתפס" לכם הצוואר, חשוב שלא לוותר על אבחון רופא המשפחה ולפנות אליו.

במקרים לא מעטים, לא תזדקקו לרופא מומחה (אורטופד), וגם רופא המשפחה של קופת החולים יוכל לסייע באבחון הבעיה הגורמת לכאבי הצוואר שלכם. לאחר האבחון, הרופא ימליץ על טיפול המתאים לבעיה. טיפול זה עשוי להתייחס לשימוש בתרופות לשיכוך כאבים, או בתרופות או במשחות שתפקידן לגרום להרפיית השרירים התפוסים והדואבים. אם המדובר בכאבים בצוואר שתוקפים אתכם פעם אחרי פעם, רופא המשפחה עשוי להמליץ (במקביל לטיפול התרופתי שמטפל בכאבי הצוואר הנוכחיים) גם על שינויים מסוימים שעשויים לסייע לכם למנוע את חזרתם של כאבי הצוואר, ביניהם – הקפדה על נטילת הפסקת-מנוחה קצובה בתדירות גבוהה במהלך פעילויות היוצרות עומס על חוליות הצוואר ושריריו, הקפדה על זווית הישיבה הנכונה מול המחשב, שולחן העבודה או מאחורי ההגה במכונית, על הימנעות מהמנהג הקלוקל של אחיזת הטלפון הנייד כשהוא נתון בין האוזן לכתף (כן, אנחנו יודעים שככה קל יותר, כי הידיים פנויות לעסוק בדברים אחרים, אבל…), על אימוץ תנוחת שינה שעשויה להפחית את הסיכונים להתפתחות של כאבי צוואר, על החלפת המזרן (תכף נרחיב על כך מעט יותר) וכן הלאה.

האם השימוש בצווארון עשוי להקל על כאבי צוואר?

בעבר הלא-רחוק, בזמן ההחלמה, נהוג היה לחבוש את הצוואר במעין סוג של צווארון או סד שתפקידם היה לספק את התמיכה הנדרשת לצוואר (וגם, להגביל את תנועת הצוואר ולמנוע מכם, אפילו בטעות, מעשיית תנועה מכאיבה). כיום, לעומת זאת, הרופאים כבר אינם ממליצים על ה"צווארון", לאחר שהצטברו ראיות לכך שהנזק שהוא גורם עלול להיות רב על התועלות שבו. במקרים בהם מקור הכאב הוא בעיות בגיד או ברצועה (מצב של דלקת, למשל), בחוליה בצוואר או בעצבים שבאזור, תהליכי האבחון עשויים להיות מורכבים מעט יותר, ויכללו בדיקות דימות (כדוגמת בדיקות CT, MRI או צילומי רנטגן. הטיפול וההמלצות במקרים כאלה משתנים בהתאם לממצאים המתגלים בבדיקות.

הקשר בין כאבי צוואר לבין המזרן שעליו אתם ישנים

אנחנו מבלים במשך כשליש מהחיים שלנו במיטה, וכידוע, בשינה איכותית טמון המפתח ליום בריא, נעים ופרודוקטיבי. מזרן איכותי מסוגל להעניק לגוף, לגב ולצוואר את התמיכה הנדרשת להם בכדי להשלים את שעות השינה שלהן אנחנו זקוקים ללא כל פגיעה, בעוד שמזרן שאינו מתאים לנו – עלול להזיק ולגרום לנזקים גופניים ולכאבים שונים, ביניהם – כאבי צוואר.

דרגת הקושי של המזרנים היא אחת מתכונותיהם החשובות ביותר, שאליהם חשוב לשים לב בעת בחירת המזרן. זאת, מאחר ומזרן שהוא רך מידי עלול ליצור שקעים דמויי-ערסל מתחת לגופכם, בעוד שמזרן שהוא קשה מידי מונע מחלקי הגוף הבולטים (האגן וחגורת הכתפיים, למשל) את השקיעה הנדרשת להם, בכדי לשמור על עמוד השדרה שלכם כשהוא ישר גם בעת השינה. דרגת קושי מזרן שגויה תגרום לעומס-יתר על הצוואר ועל שאר עמוד השדרה, ובסופו של דבר, תעלה לכם בצוואר תפוס, בכאבי גב ובתופעות נוספות שונות.

Scroll to Top
דילוג לתוכן