back pain, body pain, ergonomics-6949392.jpg

כאבי גב תחתון – מדוע הם מתרחשים וכיצד ניתן להימנע מהם?

הנה לכם נתון מטריד למדי – כ-80% מהאנשים בעולם עתידים לחוות לפחות אפיזודה משמעותית אחת של כאבי גב תחתון במהלך חייהם! יתרה מכך, כרגע, בדיוק בזמן שאתם קוראים את המאמר הזה, כ־15% מאוכלוסיית העולם, גברים ונשים, ילדים, בני נוער ובוגרים, סובלת, ברמה זו או אחרת, מכאב בגב התחתון. מדוע דווקא הגב התחתון מהווה נקודת תורפה משמעותית כל כך? פשוט מאד – מבנה אנטומי – הגב התחתון תומך במרבית משקל גופנו וסופג את מרבית הזעזועים, ועל כך – הוא משלם מחיר, מחיר כבד. פריצות דיסק, בלט דיסק, שרירים תפוסים, כאבי גב, ובמיוחד, כאבי גב תחתון הם מהסיבות הנפוצות לאובדן ימי עבודה ולפגיעה קצרה או מתמשכת באיכות חייהם של הסובלים מהם.

אם גם אתם בין הסובלים, מכאבי גב, בין אם באופן רנדומלי ובין אם כרוני, קריאת השורות הבאות עשויה לחסוך לכם הרבה בעיות גב תחתון ואתופן…

מה הם כאבי גב תחתון ומה הם התסמינים להם?

ככאבי גב תחתון מוגדרים כאבי הגב המופיעים בחלקו התחתון של הגב, כלומר, האזור שמשתרע, בערך, מתחת לקו התחתון של הצלעות ומשם, עד אל קו הישבן, ולעיתים, מקרין כאב לצד אחד של הישבן, לשני צידיו ו / או מקרין כאב לאזור האגן ולירך אחת או שתיים.

התסמינים עשויים לכלול תחושות כאב מהסוגים השונים, כאב חד או עמום וכאב שעוצמתו קלה עד קשה (לעיתים, כאבי גב מגיעים עד לעוצמה שבה קשה לאדם הסובל לנוע, או, אפילו לעמוד זקוף). תסמיני הכאב עלולים להופיע באופן הפתאומי (לדוגמה – כאב המופיע לאחר הרמת חפצים כבדים או בסמוך לפציעה ספורטיבית) או שהם עשויים להתפתח לאט ובהדרגה. לעיתים, תופיע גם נפיחות באזור הפגוע שתתלווה לתחושות הכאב.

כאבי הגב התחתון ניתנים לסיווג על פי משך הזמן שהם מציקים לסובל מהם – כאב אקוטי (כאב חריף שעשוי להימשך עד לפרק זמן של שישה שבועות), כאב תת־כרוני (שעשוי להימשך בין שישה ל-12 שבועות) והכאב הכרוני (שנמשך 12 שבועות ומעלה).

מה הם הגורמים העלולים לגרום לכאב גב חריף?

במרבית מקרי כאב הגב, הסיבה המדויקת לכאב, לאו דווקא תהיה ברורה לכם, או, אפילו לרופא המטפל. זאת, מאחר וכאבי גב עלולים לנבוע מסיבות רבות. למשל, כאב הגב עלול להיות תוצאה של פגיעה כדוגמת קרע או מתיחה של רקמה המרכיבה או תומכת בעמוד השדרה שלנו (שריר, רצועה, גיד וכן הלאה). כשהמדובר בקרע קטן או במתיחה קלה באחד מהשרירים רצועות הקטנים יותר, יהיה קשה למדי לאבחן את הסיבה המדויקת, בשל מבנהו המורכב של הגב.

מאידך, במקרים אחרים מקור הכאב יהיה ברור יותר וקל יותר לאבחון, ולרוב, יהיה יגיע כתוצאה של מצב רפואי מוגדר (למשל, פריצת דיסק באחד מהדיסקים המפרידים בין חוליות הגב), חומרת המצב עלולה להופיע בדרגות השונות, החל בבלט דיסק קל וכלה בפריצת דיסק הכוללת הסתיידות – בעיה השכיחה במיוחד בקרב האוכלוסייה הבוגרת יותר.

מה הם הגורמים המגדילים את הסיכון לכאבים בגב התחתון?

כפי שכתבנו, בחלק ממקרי כאבי הגב התחתון לא ניתן לאבחן באופן חד-משמעי את הסיבה המדויקת הגורמת לכאב, יחד עם זאת, ישנם מספר גורמים ידועים המגדילים את הסיכון להופעת כאב גב.

הגיל – בשל הבלאי הטבעי שחל על גופנו, שכיחותם של כאבי הגב התחתון (ושכיחותם של כאבים בכלל) עולה ככל שאנחנו מתבגרים. כאבי גב תחתון "רציניים" יופיעו, לרוב, לראשונה לאחר גיל 30, ולאחר גיל 50 הם עלולים להפוך לעניין משמעותי שיצריך בירור רציני יותר של מקורם.

פעילות גופנית – חוסר בפעילות גופנית, פעילות-יתר או פעילות גופנית שאינה מתאימה לגיל או למצב הפיזי של האדם. לעיתים קרובות, במיוחד בגילאים הבוגרים יותר, אנשים חשים צורך לבצע פעילות כלשהי, בעיקר כאלו שאורח חייהם הוא אורח חיים יושבני במוצהר ותחום עיסוקם מחייב מהם שעות ישיבה רבות. בעולם שלנו, שמקרין את הצורך להיות צעיר ובריא, פעילות גופנית נתפשת כחלק מהשמירה על הבריאות, כחלק מתפישת אורח החיים הבריא, דבר שגורם לאנשים רבים להתחיל לעסוק בה מבלי לבחון האם סוג ורמת הפעילות מתאימים לגילם ולמצבם הבריאותי. כתוצאה מכך, הם סובלים משורה ארוכה של פגיעות, פציעות ותופעות נוספות, אשר כאבי גב אף הם עלולים להיות ביניהם.

אורח חיים יושבני – לרוב, אורח חיים יושבני מיוחס לשעות עבודה רבות מול המחשב, אבל כיום, אנחנו לא יושבים רק מול המחשב בעבודה, אלא גם נוסעים ברכב ממקום למקום, יושבים בבית בסלון מול הטלוויזיה, משתמשים בטלפון הנייד בכדי לברר דברים (במקום, בעבר, להגיע פיזית למקומות). קל מאד לשכוח את המקום החשוב שממלאת הפעילות הגופנית (השגרתית, לאו דווקא השמירה על הכושר או פעילות מאומצת), בעיקר כשהיא מתבצעת באוויר הצח, לבריאות הגוף והנפש.

ציוד שאינו ארגונומי ואין מתאים לצורך – כסאות מחשב שאינם נוחים הם הדוגמה הנפוצה ביותר לכך, אולם ישנן עוד לא מעט דוגמאות נוספות לציוד שאינו, בהכרח, מותאם לצורך. דוגמה מצוינת לכך היא המזרן שעליו אנחנו ישנים. כי, לכאורה, אנחנו ישנים, מה יש להשקיע מחשבה מרובה בכך? אבל בפועל, אנחנו מבלים במיטה, מי פחות או ומי יותר, שליש מסך שעות היממה. בניגוד לישיבה בכסא, שאותה אנחנו מבצעים במודע ומסוגלים למטב תוך כדי, השינה שלנו מכניסה אותנו למצב של חוסר מודעות למתרחש, כך שגם אם, במהלך הלילה, אימצנו תנוחה שאינה נכונה, כנראה שרק בבוקר נגלה את זה "בזכות" כאב הגב התחתון, כאב הצוואר, שריר תפוס, יד "רדומה" או כל תופעה אחרת. במרבית המקרים, כאמור, לא נוכל לשים את האצבע (והאשם) על תנוחה ספציפית, אלא רק נחוש בתוצאות. זו היא, אגב, הסיבה לכך שלא משנה בני כמה אתם, אתם זקוקים לאחד מהמזרנים של "קינג דיויד (King David) מזרנים", בהתאמה ספציפית לצרכים ולנתונים שלכם.

כמה זמן נמשך כאב גב?

כפי שנאמר, כאבי גב תחתון נוצרים ומופיעים מסיבות שונות ומשונות, חלקן מינוריות, אחרות – רציניות יותר. כך שלא ניתן להצהיר הצהרות כוללניות, לא בנוגע למשך הכאב ואף לא בנוגע לעוצמותיו. ניתן לומר, כי קרוב לכ-50% מכאבי הגב החריפים עשויים לחלוף תוך פרק זמן של עד לשבועיים וכ־80% מהם יחלפו תוך פרק זמן של עד לשישה שבועות. ראוי גם לציין, כי במרבית מהמקרים הללו, הכאב יחלוף אף ללא טיפול רפואי. יחד עם זאת, בעיות גב תחתון ואתופן ידועים כהולכים יחדיו, לכן, מומלץ להתייעץ עם הרופא, להיבדק (במידה והוא חושב כי יש צורך בכך), ולהצטייד, במידת הצורך, במשככי כאבים שיסייעו לכם לעבור את התקופה הקשה.

על אף זאת, ישנם מקרים בהם תהיו חייבים להיבדק (ובדחיפות) ע"י רופא – כאשר יש מחלת רקע, כשאתם סובלים מהשמנת-יתר, כשמופיע כאב המקרין לרגל אחת או שתיים, או כאשר הכאב נמשך מעל לשישה שבועות.

Scroll to Top
דילוג לתוכן