מה צריך לדעת לפני רכישת דירה מקבלן?

אם רכישת דירה היא חלום חייו של כמעט כל אדם, ניתן לומר כי רכישת דירה חדשה מקבלן, היא בהחלט פסגת השאיפות עבור מרבית האנשים. אבל שאיפה וקוץ בה – בעוד שרכישת דירה מיד שנייה מאפשרת לכם לראות נכס ממשי, דירה שעומדת במקומה, פרויקטים חדשים של בניה, לרוב, מתחילים בשלב מכירת הדירות הרבה לפני שיש בניין קיים. יש תוכניות תלת-ממדיות, יש מודלים, ובעיקר – יש המון הבטחות (מצד היזם / הקבלן / איש המכירות) שתקבלו כל דבר שתרצו, העיקר שכבר תחתמו מולם על החוזה.

הבטחות מול מציאות

הבעיה העיקרית היא, שבמדינה מרובת-תהפוכות כמו שלנו, שגם כאשר יש כוונה ונכונות אמיתיות מצד היזם / הקבלן לקיים את הצד שלהם בעסקה, ישנם אירועים המוגדרים כ"כוח עליון" והם אינם יכולים לשלוט עליהם. את הדוגמה לכך קיבלנו לאחרונה במלחמת חרבות ברזל, בה, גם הבניה בפרויקטים חדשים שלא היו ממוקמים באזורים בטווח הטילים, התעכבה למשך תקופה ארוכה, וזאת, בשל מחסור בפועלים.

כך שאמנם, את השביעי באוקטובר, את האירועים שהגיעו לאחריו ואת השלכותיהם על המשק בכלל ועל ענף הבניה במיוחד, אף אחד מאיתנו לא היה יכול לצפות מראש, אולם ניתן לומר בוודאות גמורה, כי רוכשים שהיו מלווים בעורך דין מנוסה המתמחה בעסקאות מקרקעין מול קבלנים, היו מצוידים בהסכמי רכישה הרבה יותר "חשדניים" מרוכשים שלא השכילו לעשות זאת.

עורך דין משותף או עורך דין לכל צד?

מאד מפתה "לחלוק" בשירותיו של עורך דין אחד, שלכאורה, אמור לשרת את האינטרסים של שני הצדדים, ולעשות זאת במידה שווה. אבל כאן, רצוי להזכיר לכם, כי לפני האינטרסים של הקבלן ולפני האינטרסים שלכם, לעורך הדין העובד בשירות הקבלן יש אינטרס נוסף – האינטרס שלו-עצמו. כך שאם יתגלה ניגוד אינטרסים ביניכם לבין הקבלן, את טובתו של מי יבקש עורך דין כזה – את טובתכם או את טובת הקבלן (שרק בפרויקט הזה יעסיק אותו בעריכת עשרה, עשרים, שלושים הסכמים דומים להסכם שלכם)?

אל תנסו לחסוך. שיכרו את שירותיו של עורך דין משלכם, איש מקצוע שאתם תהיו אלה שמשלמים את שכרו, וכך, תוכלו להיות בטוחים שהאינטרסים שלכם יהיו אלה שיעמדו לנגד עיניו לאורך כל הדרך.

באיזה שלב רצוי להכניס עורך דין לתמונה?

כיום, בניגוד לעבר, רצוי להיעזר בשירותיו של עורך דין המתמחה בתחום הנדל"ן והמקרקעין כבר בשלב מוקדם ככל שניתן. זה, אמנם, לפעמים, עשוי להיראות מיותר או בזבזני, אבל עסקאות נדל"ן, על אף, שלכאורה,  הן נראות פשוטות לביצוע, הן שדה מוקשים מורכב, גם עבור האנשים המנוסים יותר. לא כל שכן עבור אנשים שרוכשים דירה בפעם הראשונה (וסביר להניח כי גם היחידה) בחייהם.

טיפ מעו"ד

רכישת דירה חדשה מקבלן היא חלום, חלום שבקלות עלול להפוך לסיוט. ליווי מקצועי של עורך דין מנוסה המתמחה בתחום יכול להוות את לשון המאזניים בין שתי האפשרויות!

Scroll to Top
דילוג לתוכן