הריבית, האינפלציה ואתם

בעשור וחצי האחרונים המשק הישראלי התנהל במציאות של ריבית מאוד נמוכה. במשך שנים ארוכות עמדה הריבית במשק על רמה של 0.25%. למעשה הישראלים התרגלו להתנהל במציאות של ריבית אפסית. ואין ענף שהפקטור הזה השפיע עליו כמו ענף הנדל"ן. מבחינת שוק הנדל"ן היתרון המרכזי במציאות ריבית כזו שמשתלם וקל למנף נכסים ולקחת הלוואות, כי התשואה שהנכס מניב לרוב תהיה גבוהה יותר מההחזר ההלוואה. החיסרון במציאות הזו, שהריבית הנמוכה היא שקל מאוד לגייס הון לרכישת נכס והתוצאה היתה עליה בלתי פוסקת במחירי הנדל"ן. בשנה האחרונה בנק ישראל העלה את הריבית ב-0.5%. ריבית של 0.75% היא עדיין ריבית מאוד נמוכה, אך אפשר לסמן מגמה (הריבית אמנם עדיין נמוכה אך היא בכל זאת זינקה בשיעור של 200% בשנה) ומומחים צופים שעד סוף 2023 הריבית של בנק ישראל כבר תעמוד על 1.5%, מה שהופך את המגמה למובהקת יותר, וסימון מגמה הוא בדיוק השלב בו המשקיע הנבון נדרש לחשב מסלול מחדש.

גם האינפלציה מרימה ראש

חשוב לציין שמה שרואים היום זו לא תופעה ישראלית וזה מה שצריך להדאיג. מדובר במגמה שנכונה לחלק ניכר ממדינות העולם. בארצות הברית הצפי הוא לעליה של 1.5% בריבית הפדרלית עד סוף הרבעון וגם בבריטניה הריבית התחילה לטפס. הסיבה שבנקים מרכזיים מעלים היום את הריבית היא תגובה צפויה למשבר הקורונה. בזמן הקורנה כאשר הכלכלה העולמית נקלעה לשיתוק, מדינות נאלצו להדפיס עוד כסף וההצפה של השוק בכסף הביאה לשחיקה בערכו ולעליות מחירים – מה שנקרא אינפלציה. העלאת הריבית היא מכשיר שעשוי לרסן את האינפלציה, אך היום, חרף העלייה האינפלציה ממשיכה להרים ראש והמצב הזה אפילו יותר מאתגר מבחינת המשקיעים. על פניו העלייה בריבית אמורה לעודד את המשקיעים לחזור לפיקדונות השקליים – כי בתנאי ריבית גבוהה הכסף בפיקדון צובר ריבית ועובד בשבילכם. בפועל, הריבית כרגע לא מצליחה לגבור על האינפלציה, כשמוסיפים לזה את חוסר הוודאות הכללית והאטה בפעילות הכלכלית שהופכת את שוק ההון בכלל ואת הבורסה בפרט להרבה פחות יציבים ובטוחים. מבחינת המשקיעים זו תקופה מבלבלת בה הם לעיתים מרגישים בין הפטיש לסדן. 

 

בתקופת משבר מומלץ להיעזר במומחים

בין אם אתם משקיעים מהזן הממנף ובין אם אתם דווקא טיפוסים סולידיים ששומרים אמונים לפיקדונות בבנקים, חוסר הוודאות הכלכלי, האינפלציה הגואה והריבית המטפסת הם משתנים שאתם חייבים לקחת בחשבון. ההמלצה היא בכל מקרה לעצור רגע ולעשות אנליזה לתיק ההשקעות, את זה מומלץ לעשות עם סיוע של מתכנן פיננסי מומחה. מאחר שפועלים היום בישראל מאות חברות וגופים שמציעים שירותי ניהול עסקאות, לא תמיד פשוט למצוא את המתכנן הפיננסי שבאמת אפשר לסמוך עליו. אך יש כמה כללי אצבע שעשויים לעזור. אחת השיטות לשמור על שווי תיק ההשקעות בתקופת משבר וחוסר וודאות הוא נקיטת גישה של פיזור סיכונים. לכן, מומלץ לפנות למנהלי תיקים שמתמחים ויודעים לפזר סיכונים ומקפידים לנתב לפחות חלק מהשקעה לנתיבים של השקעות אלטרנטיביות – כלומר השקעות שלא נעשות במסגרת הרגילה של שוק ההון ושלא, בהכרח, יפגעו במקרה של מפולת כללית בבורסה. דוגמה אחת להשקעות אלטרנטיביות הוא תחום הנדל"ן, דוגמה נוספת הוא תחום הקריפטו. כמובן, שגם במגרש של פיזור הסיכונים בסופו של יום הסוד הוא בפרטים הקטנים ובזיהוי המקומות בהן יש סיכוי לתשואה עודפת ולבנות תמהיל השקעה שבאמת יגדר את הכסף שלכם.

Scroll to Top
דילוג לתוכן