להשקיע חכם בתקופת חוסר ודאות

הכלכלה לא אוהבת תקופות של חוסר וודאות, כי חלק ממה שמאפשר בניית ערך והצלחה עסקית (וגם אם לפעמים ברמת המשקיע בשוק ההון הרעיון הוא שבסוף כל מניה או קרן מוצלחת יש גם מציאות כלכלית עסקית שמגבה אותה) זו אווירה יציבה ותנאים יציבים שמאפשרים לייצר צמחיה ומהלכים עסקיים – ולא משנה אם מדובר בנדל"ן, הייטק, תשתיות, קמעונאות או כל סוג אחר של השקעה. בעולם הגלובלי הכול נוגע בהכול והכול משפיע על הכול והעולם היום נמצא בתקופה של חוסר וודאות. משבר הקורונה, המלחמה באוקראינה, עליית הפופוליזם והשלכות משבר האקלים מטלטלים את הספינה וכבר היום יש לכך שתי תופעות לוואי כלכליות שבצורה כזו או אחרת מורגשות בכל העולם – אינפלציה ועליית הריבית. 

עלות הכסף יקרה יותר

עליית האינפלציה והריבית משנים את האקלים והמשתנים הפיננסיים בכל העולם וחשוב שכל משקיע ייקח אותן בחשבון. עליית הריבית מסמלת את סוף עידן 'הכסף הזול'. כל עוד הריבית היתה אפסית היה מאוד משתלם לקחת הלוואות ולמנף נכסים, כי החוב לא צמח במהירות והאמיר והתשואה העודפת כיסתה את החזר ההלוואה. במציאות של ריבית מטפסת זה לא תמיד נכון. לכאורה, ריבית מטפסת אמורה להחזיר את המשקיעים לפיקדונות השיקליים, אך כאן נכנס פקטור נוסף – האינפלציה. בפיקדון השקלי, אמנם תרווחו מעליית הריבית, מצד שני האינפלציה מכרסמת בשווי של הכסף, כך שלא בטוח שמדובר בפתרון השקעה נבון. הריבית, האינפלציה וחוסר הוודאות, משפיעים גם על שוק ההון בכמה מישורים (האטה בפעילות הכלכלית מאיטה את פעילות החברות הנסחרות, יש פחות כסף פנוי שזורם לבורסה וכו') כך שגם שוק ההון הקלאסי הופך לזירה פחות יציבה ופחות אטרקטיבית. אחרי שזה נאמר, עבור מי שיש לו כסף פנוי ויודע להתנהל בחכמה ובזהירות, חוסר הוודאות, עליית הריבית והאינפלציה יכולים להיות אפילו הזדמנות. אבל בשביל שזה יקרה צריך להכניס למגרש שני מושגי מפתח: 'פיזור סיכונים' ו'השקעות אלטרנטיביות'.

 

פיזור סיכונים והשקעות אלטרנטיביות

יש כמה כללים שיכולים לסייע למשקיע החכם והזהיר לצלוח תקופה של חוסר וודאות. הרעיון הבסיסי הוא לבצע פיזור סיכונים. כלומר, לא להשאיר את כל הביצים (הפיננסיות) בסל אחד. בעתות חוסר ודאות הסבירות למשבר פיננסי פתאומי עולה ומי שחשוף לעיקר הסכנה הוא דווקא מי שמרכז את רוב ההשקעה באפיק אחד מסורתי של שוק ההון. כשמפזרים את ההשקעה בין כמה ערוצים שונים שלא בהכרח מושפעים זה מזה, מצמצמים מאוד את הסיכון הכללי, כי גם אם אפיק אחד נפגע אפיקים אחרים כנראה ישמרו על יצבות (ואפילו יעלו, כי בכל תקופת משבר יש גם סגמנטים שמרווחים). פיזור הסיכונים גם מוביל אותנו למונח המפתח הבא שראוי שכל משקיע בתקופה של חוסר וודאות יכיר – 'השקעות אלטרנטיביות'.

השקעות אלטרנטיביות הן אפיקי השקעה שלא מושפעים ישירות ממדד שוק ההון ולכן, כאשר מבצעים 'פיזור השקעות', מומלץ לשלב השקעות מסוג זה. הדוגמה הבולטת להשקעה אלטרנטיבית הוא ענף הנדל"ן. היתרון בהשקעה בנדל"ן, הן בענף הנדל"ן המקומי והן ביעדים כמו ארצות הברית או מדינות מתפתחות באירופה, קשור בכך שלנדל"ן יש ערך קשיח שאינו בהכרח מושפע משוק ההון. הטיפ האחרון ואולי החשוב ביותר שאנחנו יכולים לתת למשקיע בתקופת משבר הוא להיעזר בגוף שידע לפתוח בפניו מניפה של אפשרויות השקעה. כלומר לבחור בחברה שמתמחה בהשקעות אלטרנטיביות והוכיחה את עצמה כגוף שיודע לא רק לשמור על שווי ההשקעה בתקופות משבר וחוסר וודאות אלא גם להגדיל אותה.

Scroll to Top
דילוג לתוכן