pregnant, nature, mom-775028.jpg

רעלת הריון, כל מה שחייבים להכיר ואיך מטפלים בזה

כל מצב רפואי שחורג מהנורמה בהריון הוא מלחיץ ביותר, אך רעלת הריון היא אולי מהמלחיצות שבהם. נשים רבות נלחצות כבר מהשם של התופעה, מה שמכניס אותן לעוד יותר לחץ ויכול להשפיע לרעה גם עליהן וגם על העובר. אחת מהדרכים להשיג רוגע יחסי בנושאים כאלו היא לאסוף מידע על הנושא, ובדיוק בשביל זה אנחנו כאן.

הכנו לכן מדריך קצר שיסכם את כל מה שאתם חייבות להכיר בנוגע לרעלת הריון. ממש כאן למטה נפרט לכן על התסמינים שיכולים להעיד שאתן סובלות מרעלת הריון, מתי הגיע הזמן לפנות לרופא וכיצד אתן יכולות לטפל בזה תוך שמירה מרבית על הבריאות שלכן ושל העובר.

מה זה בכלל רעלת הריון?

מחלת רעלת ההריון ( שנקראת באנגלית Preeclampsia ) היא מחלה שמופיעה רק אצל נשים בהריון. לצערנו, המחלה עדיין נחשבת לאחת המחלות המסתוריות ביותר בעולמות הלידה וההיריון, מה שאומר שהמידע עדיין לא יודע עליה את הכל. על אף המודעות למחלה וההכירות של כמעט כל יולדת איתה, המחלה הזו מופיעה רק אצל אחוז קטן במיוחד בקרב הנשים ההרות, בפחות מחמישה אחוזים.

האם רעלת הריון יכולה להופיע בכל שלבי ההריון?

במרבית המקרים, רעלת הריון תופיע אצל נשים שנמצאות בין השבוע ה-20 להריון לבין סופו של ההיריון. תסמינים של רעלת הריון יכולים להופיע בכל אחד מהשבועות האלו, ובמידה ואתן מזהות תסמין אחד או יותר יש לפנות באופן מידיי אל הרופא או הרופאה המטפלים בכם. חשוב לדעת כי כיום יש כלים ראשוניים לזיהוי המחלה כבר בשליש הראשון של ההיריון, כך שאם באמת יש סיבה לדאגה אנחנו ממליצים לכן לשאול את הרופא שלכן.

מה הם התסמינים שיכולים להצביע על קיומה של המחלה?

למחלה יש מספר תסמינים שיכולים להופיע. חשוב לדעת כי לא כל התסמינים צריכים להופיע על מנת שיעלה חשד לרעלת הריון:

  • עלייה בלחץ הדם
  • כאבי ראש חזקים
  • הפרעות בראייה
  • חריגות בכמות החלבון בשתן
  • הופעת בצקות באזורים פחות מאופיינים כמו הבטן והפנים
  • כאבים בבטן העליונה
  • עלייה חדה במשקל בזמן קצר

במידה ואתן חוות את אחד מהתסמינים האלו חשוב לפנות לרופא המטפל בכן באופן מידיי.

איך אוכל לדעת אם אני נמצאת בסיכון לרעלת הריון?

בדומה למחלות אחרות, גם כאן ישנם כמה גורמי סיכון שיכולים להעלות את הסיכוי שלכן לחלות בה במהלך ההיריון:

  • במידה וזהו ההיריון הראשון שלך
  • במידה וקרובת משפחה מדרגה ראשונה שלך סבלה מרעלת הריון
  • היריון בעל מספר עוברים
  • נשים הסובלות ממחלות לחץ דם שונות ( מחלות כרוניות )
  • נשים הסובלות מנטייה לקרישיות יתר
  • נשים הסובלות מסכרת הריון
  • נשים הסובלות ממחלות כרוניות המשפיעות על תפקוד כלי הדם
  • נשים שנמצאות בהיריון בשנים מאוחרות יחסית ( סוף שנות ה-30\ שנות ה-40 לחייהן )

האם רעלת הריון היא מסכנת חיים?

לצערנו, רעלת הריון יכולה להיות מחלה מסכנת חיים. בשנים עתיקות יותר המחלה גרמה למוות של נשים הרות רבות, בין אם במהלך ההיריון או במהלך הלידה עצמה. כיום, הודות לרפואה המתקדמת ולטכנולוגיה, הסיכון הוא הרבה יותר נמוך אך אכן קיים, כמו בכל מחלה.

האם יכולים להופיע סיבוכים למחלה?

אכן קיים סיכון לפיתוח של סיבוכים למחלה, הן ליולדת והן לתינוק. הסיבוכים האפשריים שיכולים להופיע אצל התינוק הם ירידה בלחץ הדם המגיע אל העובר. הדבר נגרם בעקבות כיווץ מסיבי של כלי הדם של היולדת, מה שמעלה את לחץ הדם שלה מצד אחד ומגביל את הדם שהתינוק מקבל מצד שני. השינוי בכמויות הדם המגיעות יכולות להוביל לעיכובים בגדילה ובהתפתחות של העובר ואף להוביל למצוקה עוברית.

באשר ליולדת, המחלה יכולה לגרום לפרכוסים חזקים, הפרעות בתפקודים של איברי פנים כמו הכליות והכבד, בצקת ריאות ואף להפרעות בספירת הדם שלה. הרופאים מנסים לצמצם את הסיכונים על ידי שמירה ובדיקות סדירות של היולדת, מה שלרוב מצריך שהייה באשפוז מבוקר.

כיצד ניתן לטפל ברעלת הריון?

ישנן כמה דרכים לטפל במחלה. חשוב לדעת כי דרכי הטיפול משתנות בין חולה לחולה, בהתאם למצב הבריאותי הספציפי שלה ובהתחשב בשלב של ההיריון בו היא נמצאת. במידה והמחלה מתגלה בשלבים מאוחרים יחסית של ההיריון הפתרון הטוב ביותר יהיה להוציא את התינוק, כלומר לבצע לידה. נוהגים לבצע לידה מהירה ככל האפשר גם במקרים שבהם היולדת נמצאת במצב חמור יחסית של המחלה, בעיקר אם לחץ הדם שלה גבוהה בצורה מעוררת דאגה.

דרך נוספת בהם נוהגים לטפל במחלה היא באמצעות אשפוז מבוקר. דרך הטיפול הזו נעשית בעיקר כשתופסים את המחלה בראשיתה, כשלחץ הדם של היולדת עדיין נמוך באופן יחסי למחלה אך עדיין מסוכן באופן עקרוני. במהלך האשפוז היולדת תישאר תחת השגחה ותעבור בדיקות ומדידות רבות שיעקבו אחר המדדים שלה ויוודאו שהם לא חורגים מן הנורמות.

ישנם מקרים בהם נעשה שימוש בטיפול תרופתי על מנת לסייע ליולדת להתמודד עם המחלה, בעיקר אם מדובר ברעלת הריון חמורה. במקרים שבהם המחלה מזוהה בשלבים מוקדמים יחסית לרוב יעשה שימוש בתרופות שמטרתן למנוע סיבוכים של פגות ותרופות המסייעות לצמיחת והבשלת הריאות של העובר המתפתח. אצל יולדות שנמצאות בשלבים מאוחרים יותר של ההיריון הרופאים יעשו שימוש בתרופות שימנעו פרכוסים של היולדת ויסייעו לווסת את לחץ הדם שלה.

אנחנו מקווים שהצלחנו להסביר לכן קצת יותר על רעלת הריון, על הסיכונים השונים ועל דרכי הטיפול שנוהגים להשתמש בהם. אנחנו יודעים כמה המחשבה על מחלה בזמן היריון יכולה להלחיץ, אך במידה ואתן פונות בזמן לרופאים המטפלים בכן תוכלו להיות בטוחות שאתן בידיים טובות. אנחנו מאחלים לכן היריון בריא ולידה בידיים מלאות!

Scroll to Top
דילוג לתוכן